lauantai 15. tammikuuta 2011

Kuinkas sitten kävikään?

Saavuin perille Wageningeniin tiistaina ja sen jälkeen alkoikin armoton asunnon etsintä. Ajelimme keskiviikkona ympäriinsä ja pysähdyimme jokaisessa vastaantulevassa asunnonvälitystoimistossa. Vuokra-asuntojen saatavuus vaikutti kuitenkin todella surkealta, jokaisessa toimistossa olisi kyllä ollut myytäviä taloja vaikka kuinka, mutta vuokra-asuntoja ei lainkaan. Jonossa olevien ihmistenkin lista oli kuulemma pitkä.

Onneksi minulla oli kuitenkin yksi näyttö sovittuna keskiviikolle. Asunto oli todella iso ja hiukan nuhruinen, mutta sijainti vaikutti loistavalta ja vuokra-aikakin saatiin sovittua puoleksi vuodeksi. Ajattelin siis, että otetaan nyt tämä alkuun ja katsotaan kesällä uudestaan. Seuraavana päivänä vuokrasopimusta kirjoitettaessa vastaan tulikin muutama yllätys. Vuokrahintaan lisättiin kuluja, jotka nostivat hinnan jo turhan korkealle ja omistajalla tuntui olevan pankinkin kanssa ongelmia. Luotin siis intuitiooni ja kieltäydyin viime tingassa asunnosta.

Olin siis torstaina taas tyhjän päälllä ja joku majapaikka olisi töiden alkuun mennessä löydettävä. Ohjaajani kertoi vapaana olevasta opiskelija-asuntolan huoneesta, jonka voisin lyhyeksi aikaa vuokrata tarvittaessa. Päätin käydä vielä kokeilemassa onneani toimistossa, jossa olin edellisenä päivänä käynyt ja josta lupailtiin mahdollisia vuokra-asuntoja olevan loppuviikosta tulossa. Astuessani toimistoon sisään sihteeri pomppasikin heti tuoliltaan ja kertoi heidän koettaneen tavoittaa minua. Heille oli juuri tullut kaksi lähes samanlaista asuntoa vuokralle. Omistaja pääsi samantien näyttämään minulle asuntoja ja todettuani toisen olevan minulle oikein sopiva, päätin ottaa sen. Kyseessä on yksiö Bennekomin kylässä Eden ja Wageningenin välissä. Sijainti on minulle erittäin hyvä, vain 3 kilometriä työpaikalta. Asunto on pienehkö, mutta siinä on mukava terassi ja jopa pieni piha edessä. Tiskikone ja uuni jäivät haaveeksi, mutta jostain kai on tingittävä jos asuntopula on niinkin vakava kun täällä tuntuu olevan. Loppuun muutama kuva uudesta asuinympäristöstäni, kylästä nimeltä Bennekom. Kylä vaikuttaa oikein viehättävältä, vaikkei tunnelma sateisen harmaista kuvista oikein välitykkään.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti